Gezondheid

Ik wil een betere nachtrust!

Ik wil een betere nachtrust!

Je bent niet gedoemd om elke nacht wakker te liggen. Hieronder vind je een paar eenvoudige tips voor een betere nachtrust. Zoals bijvoorbeeld het maken van een slaapschema of rustgevende activiteiten ondernemen. Ook gaan we kijken naar alles wat een goede nachtrust in de weg kan staan zoals stres of een ruzie thuis. Er zijn zoveel dingen waar je wakker van kunt liggen, dat het tegenwoordig niet meer als gek gezien wordt als je vermoeid op je werk aankomt!

Hoewel je misschien geen controle hebt over de factoren die je slaap verstoren, kun je wel een betere slaap stimuleren. Begin met deze eenvoudige tips hieronder:

Houd je aan een slaapschema

Slaap niet meer dan 8 uur. De aanbevolen slaaptijd voor een gezonde volwassenen is minimaal zeven uur. De meeste mensen hoeven maar maximaal 8 uur in bed te liggen om dit doel te bereiken. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en probeer ook op hetzelfde tijdstip wakker te worden. Probeer in het weekend niet langer te slapen dan normaal. Consequent zijn kan de slaap-waakcyclus van het lichaam verbeteren. Als je niet binnen ongeveer 20 minuten in slaap valt, verlaat dan je slaapkamer en ga iets ontspannends doen. Lees of luister naar rustgevende muziek en ga weer slapen als je moe bent

Let op wat je eet en drinkt

Ga niet met honger naar bed. Vermijd in het bijzonder het eten van te veel voedsel in de paar uur voor het slapengaan. Je ongemak kan je wakker houden. Ook moet je opletten met het gebruik van alcohol , nicotine en cafeïne. De effecten van nicotine en cafeïne duren enkele uren en beïnvloeden de kwaliteit van de slaap. Van alcohol kun je wel makkelijk in slaap komen, maar dit kan er laten in de nacht voor zorgen dat je slaapt verstoort wordt.

Creëer een rustgevende omgeving

Creëer een slaapkamer die geschikt is om te rustgevend te slapen. Meestal betekent dit koel, donker en stil. Veel licht kan ervoor zorgen dat het lastig is om in slaap te komen. Vermijd langdurig gebruik van smartphone of tv voordat je naar bed gaat. Overweeg om je kamer te verduisteren en gebruik oordopjes, ventilatoren of andere apparaten om een ​​omgeving te creëren die bij ontspanning past. Door wat rustgevende activiteiten te doen voordat je naar bed gaat, zoals een bad nemen of ontspanningstechnieken gebruiken, kunt je ook beter slapen!

Beperk dutjes overdag

Een lang middagdutje overdag kan de slaap  s ’nachts verstoren Als je toch even wilt bij slapen probeer dit dan iets later op de dag te doen en zorg ervoor dat je niet langer dan 30 minuten slaapt. Als je echter nachtdiensten werkt zullen deze uren anders voor jou zijn en dan is het mogelijk dat je iets langer een dutje doet om wat slaap in te halen.

Meest gelezen

To Top